Hulajnogi i rowery na celowniku ministra infrastruktury. Nowy poziom walki
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że do końca maja 2025 roku osoby jeżdżące hulajnogami elektrycznymi uczestniczyły w 132 wypadkach i 256 kolizjach drogowych, w których zginęły dwie osoby, a 137 zostało rannych. W 49 wypadkach sprawcą zdarzenia był kierujący hulajnogą elektryczną.
W 2025 roku policjanci systematycznie kontrolowali pojazdy z napędem elektrycznym o wyglądzie roweru. Funkcjonariusze ze stołecznego Wydziału Ruchu Drogowego skontrolowali 210 takich pojazdów, wystawili 66 mandatów na kwotę ponad 7 tysięcy złotych, a jeden „rower elektryczny” nie został dopuszczony do dalszego ruchu.
Hulajnogi i rowery elektryczne jak motorowery
Ministerstwo Infrastruktury chce wyposażyć straże gminne i miejskie w przenośne przyrządy do kontrolowania maksymalnej konstrukcyjnej prędkości rowerów i hulajnóg elektrycznych. Wielu nieuczciwych importerów wykorzystuje bowiem lukę w prawie i jako rowery elektryczne, lub hulajnogi elektryczne sprzedaje pojazdy o parametrach, które na polskich drogach powinny być traktowane jak motorowery, co oznacza, że aby taki pojazd mógł uczestniczyć w ruchu drogowym, powinien być homologowany i zarejestrowany, a także podlegać okresowym badaniom technicznym w toku eksploatacji.
Nowe typy urządzeń np. hulajnogi osiągające większą prędkość, hulajnogi składane, urządzenia z napędem hybrydowym, nie mieszczą się w starych definicjach, dlatego Ministerstwo Infrastruktury planuje zainicjowanie prac legislacyjnych nad ujednoliceniem nomenklatury prawa krajowego i unijnego w tym zakresie.
Maksymalna prędkość pojazdów elektrycznych będzie kontrolowana
Aktualnie policja oraz straż gminna i miejska nie mają odpowiednich narzędzi, aby ujawniać które rowery i hulajnogi elektryczne mają parametry motorowerów. Ministerstwo chce, by używali przyrządów kontrolnych lub pomiarowych do określania maksymalnej konstrukcyjnej prędkości pojazdów oraz kierowania kontrolowanym pojazdem. Obecnie mogą to robić w celu sprawdzania nacisku osi.
Nad tym, aby hulajnogi w Polsce spełniały krajowe wymagania techniczne, ma czuwać Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.